یک رقابت ترتیب دهید
رقابتهای ایدهپردازی در قالب صندوق پیشنهادات یا رویدادهای نوآوری امکان غربالگری ایدهها را فراهم میکند. ، نتیجۀ برنامهریزی و طراحی درست چنین رقابتهایی، حجم زیادی از ایدههای اولیه و متمرکز بر موضوعات کلیدی است. کارکنان زمان زیادی را صرف ایدهپردازی میکنند که منجر به ارتقای کیفیت پیشنهاداتشان میشود. وانگهی این فرایند در یک بازۀ زمانی مشخص انجام میشود. بنابراین، برگزاری این قبیل رقابتها خللی در فرآیند کار پدید نخواهد آورد.
ارزیابی دقیق، موجب حذف ایدههای ناکارآمد میشود. فرآیند بازخورد معمولاً شامل یک گروه از متخصصان موضوع و تعدادی از همکاران خوشفکر میشود که عهدهدار بررسی پیشنهادها، ارزیابی ابتکارها و سودمندی آنها و ارائۀ پیشنهادات در جهت بهبود این ایدهها هستند.
قضاوت درست در رقابتهای اینچنینی، امکان بهرهبردن از خرد جمعی را میسّر کرده و در عینحال عقلانیت جمعی را نیز افزایش میدهد. مشارکتکنندگان و ارزیابان نیز از موفقیتها و شکستهای دیگران درس میگیرند. با گذشت زمان، فرهنگ سازمان به سویی پیش میرود که کارکنان به توانایی خود در ایدهپردازی اطمینان یافته و درک بهتری از کیفیت و ماهیت آن بهدست میآورند. از آنجا که از نوآوران موفق تقدیر شده و به آنها پاداش داده میشود، همه انگیزۀ شرکت در این رقابت را خواهند داشت.
بنابراین، کار را با فراخوانی ایدهها برای حل مشکلات یا کشف فرصتها آغاز کنید، و سپس یک روند دقیق برای ارزیابی و بازخورد طراحی کنید. نویدبخشترین پیشنهادها به دور بعدی راه یافته و نیروی انسانی و منابع لازم برای اجرای آنها میباید در اختیار برندگان نهایی قرار گیرد
درباره این سایت